Waarom slapen baby’s zoveel?
“Baby’s weten niet dat het de norm is om ’s nachts te slapen en overdag wakker te zijn. Dus ze slapen meestal in blokken van drie of vier uur, worden wakker omdat ze honger hebben, en vallen daarna opnieuw in slaap.
Naarmate het brein van baby’s zich ontwikkelt, worden ze nieuwsgieriger en zijn er meer redenen om niet meer zo veel te slapen. Ze zijn zich meer bewust van de wereld rondom hen, ouders praten tegen hen en lezen verhalen voor. Hierdoor blijven baby’s voor langere periodes wakker, interageren ze met hun ouders en verzorgers en komen ze in contact met de wereld rondom hen, waarna ze weer in slaap vallen.”
Kan het brein van een baby worden gestimuleerd in de baarmoeder?
“Een aantal jaren geleden dacht men dat baby’s die werden blootgesteld aan klassieke muziek, slimmer zouden worden. Hier is echter geen bewijs van.
De blootstelling aan muziek heeft wel andere voordelen. Als ouders hun baby muziek willen leren kennen, is dat zeker een goed idee. Muziek heeft een kalmerend effect op de ouders, en dit gevoel van rust zal ook worden overgedragen op de baby.
Er zijn een heleboel redenen waarom muziek goed is voor jonge kinderen. Dat het hen slimmer zou maken is er niet een van.”
Hoe beïnvloedt voeding de ontwikkeling van de hersenen?
“De voedingsbehoeften van een baby worden voldaan door moedermelk; vandaar dat we moeders aanraden om, in de mate van het mogelijke, borstvoeding te geven.
In landen waar voedselonzekerheid heerst, kan de periode na de borstvoeding gevaarlijk zijn. Het assortiment aan voeding is beperkt, de kwaliteit is onvoldoende en er is vaak niet genoeg voedsel om op tafel te zetten. Dit kan cognitieve groeistoornissen veroorzaken, wat betekent dat een kind een ontwikkelingsachterstand heeft, ook op fysiek vlak.”
Waarom hebben baby’s menselijk contact nodig?
“Er zijn betrouwbare onderzoeksresultaten die het belang aantonen van aanraking bij pasgeboren baby’s, niet alleen voor mensen, maar voor alle diersoorten. Hiervoor wordt weleens de term ‘kangoeroezorg’ gebruikt. Dit betekent dat de pasgeboren baby vanaf een heel vroeg stadium in direct lichamelijk contact met de moeder wordt geplaatst, wat zowel voor moeder als kind een geruststellend effect heeft. Aanraking is enorm belangrijk om heel veel redenen.”
Hoe vaak moet je actief met je kind bezig zijn?
“Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, ze willen hun omgeving verkennen. Alles is nieuw en er is een hele nieuwe wereld om te verkennen, ouders mogen dit niet in de weg staan. Ze moeten er wel voor zorgen dat hun kind veilig is.
Probeer je kind dus niet te veel structuur op te leggen. Er zijn heel veel gelegenheden om je kind iets aan te leren, bijvoorbeeld door te zingen, voor te lezen, met hen te gaan wandelen en uitleg te geven – “dat is een boom, dat is een hond, dat is een auto, dat is een huis”.
Er zijn zo heel veel momenten, maar kinderen hoeven hierin niet te veel geleid te worden want ze zijn van nature heel nieuwsgierig.”
Hoe kunnen we best een taal aanleren en het gebruik ervan aanmoedigen?
“Wanneer een baby of peuter begint te brabbelen – eenvoudige woordjes zoals mama, papa, ta ta, enz – kunnen ouders de taalontwikkeling stimuleren door deze woordjes te herhalen.
Jonge kinderen houden van herhaling. Door hetzelfde liedje keer op keer te horen of hetzelfde boek keer op keer te lezen, leren kinderen taalpatronen te begrijpen. We moedigen ouders aan om zoveel mogelijk tegen hun jonge kinderen te praten en te zingen.
Zorg ervoor dat je een conversatie aanknoopt met je kind, dat je elk om de beurt praat. We noemen dat weleens “serve and return” – het kind zegt iets, waarop de ouder iets terug zegt. Spiegelen wat je kind zegt, is vaak heel belangrijk.”
Wat is de beste manier om jouw kind verschillende talen te leren?
“Ik denk dat het belangrijk is om consistent te zijn, zodat het kind niet verward geraakt. Soms werkt de aanpak ‘één ouder, één taal’. Soms werkt ‘één activiteit, één taal’. Uiteindelijk zullen de kinderen het zelf onder de knie krijgen en beide talen gebruiken in de juiste setting.
In de vroege levensjaren hebben baby’s behoefte aan interactieve zorg. Ze hebben een stimulerende omgeving nodig. Ze hebben ouders nodig die hen aanmoedigen. Ouders zijn nu eenmaal de eerste leraren van een kind.
Terwijl de ouders met het kind praten, ervoor zingen of voorlezen, creëren ze stimulerende ervaringen. Op deze manier ontstaat er een explosie van leermogelijkheden – waardoor de verbindingen in de hersenen zich ontwikkelen. Die basis om te leren is van cruciaal belang tijdens de eerste jaren omdat ze de basis legt voor levenslang leren.
Als ouders zich hieraan houden, zullen de hersenen van hun kinderen volgroeien en het volledige potentieel waarmaken dat we onze kinderen toewensen.