Volgens artikel 2 van het Internationale Kinderrechtenverdrag, dat ook geratificeerd werd door België, is ieder kind gelijk.
Maar onderwijsongelijkheid is vandaag nog steeds een realiteit in ons land voor duizenden kinderen en jongeren met een kwetsbare achtergrond.
Sinds enkele jaren blijkt uit de PISA-onderzoeken dat België tot de landen behoort waar de sociale-economische achtergrond van kinderen nog te sterk hun studiekeuze en studieresultaten bepaalt. In plaats van als een ‘sociale lift’ te dienen, blijkt ons onderwijssysteem voor vele leerlingen voor ongelijkheid te zorgen en te bestendigen. Voor dit structureel probleem in het onderwijssysteem zijn het de leerlingen zelf die de hoogste prijs betalen: talenten worden niet ontdekt en blijven onderbenut. Dit leidt tot demotivatie en schoolmoeheid, en dan vooral bij die kinderen en jongeren die er net de meeste nood aan hebben om gehoord en gesteund te worden.
#REALEXCUSES
Hoewel de laatste jaren vooruitgang is geboekt en er hervormingen aan de gang zijn om de ongelijkheden in het onderwijs weg te werken, wil UNICEF België beleidsmakers aanmoedigen om de ambities te versnellen. Daarom lanceert UNICEF België de campagne: "Tijd voor actie. Geen excuses".
We verzamelden getuigenissen van jongeren die zelf dagelijks met deze ongelijkheid geconfronteerd werden. Ze deelden anoniem hun verhaal met ons en deden ook aanbevelingen.
Met dank aan de partner en jongerenorganisaties die ons hebben bijgestaan om deze getuigenissen te verzamelen.
De persoonlijke getuigenissen van deze jongeren zijn oprecht, hun excuses zijn #REALEXCUSES.
Ontdek de getuigenissen
Ontdek de aangrijpende persoonlijke getuigenissen van 2 jongeren die hun dagelijkse strijd tegen onderwijsongelijkheid in België delen.
F. , meisje, 17 jaar getuigt over haar strijd om gehoord te worden
Elke dag met een knoop in de maag naar school vertrekken. Een plek die veilig moest zijn maar dat nooit was. F., deelt met ons haar zoektocht naar kracht en hoe ze ons Belgisch onderwijs wil zien veranderen.
Bekijk de video op Youtube
J. , 20 jaar getuigt over zijn nood aan kwaliteitsvol onderwijs
De school was voor J. essentieel om basisvaardigheden te verwerven en hiermee aan de slag gaan. Helaas bleek dit niet mogelijk te zijn en getuigt hij over zijn moeilijke maar wonderlijke parcours van de schoolbanken tot zijn succesvolle start in het hoger onderwijs.
Bekijk de video op Youtube
BELGIË SLECHTE LEERLING IN WEGWERKEN VAN ONDERWIJSONGELIJKHEID
In ons land treft onderwijsongelijkheid vooral kinderen die het risico lopen op armoede en sociale uitsluiting (meer dan 1 op de 5 kinderen). De ongelijkheid op scholen in België is al vele jaren een van de grootste zorgen van UNICEF België.
De kloof die er bestaat op vlak van schoolresultaten hangt immers nog steeds nauw samen met de sociaal-economische achtergrond van de leerlingen. Dit is geen nieuwe vaststelling, maar deze kloof is wel groter geworden en is nu een van de grootste in de Europese Unie (Bron: EU-Commissie 2022). Ieder kind, waar hij of zij ook geboren is of woont, moet gratis, kwaliteitsvol en inclusief onderwijs kunnen genieten. De beloftes werden gemaakt, nu moet er actie ondernomen worden.
Deel deze verhalen en laat de stem van de jongeren luider klinken.