Innovatie bij UNICEF gaat over het doen van nieuwe dingen om problemen op te lossen en het leven van kinderen over de hele wereld te verbeteren. Het gaat erom de uitdagingen van vandaag en de oplossingen van morgen op elkaar af te stemmen. In alles wat UNICEF doet, ook in het geval van innovaties proberen we zo veel mogelijk datagedreven te werk te gaan.
UNICEF innoveert reeds sinds het begin en blijft hierop inzetten
Sinds het begin van UNICEF wordt gezocht om dingen 'anders en beter' te doen.
De tekening die we kregen van Jitka Smkova, een negenjarig Tsjecho-Slowaaks meisje, was de start van het succesvolle wenskaartenverhaal, een succesrijke manier om op een andere manier fondsen te werven. Acteur Danny Kaye, die toevallig in het vliegtuig zat naast de eerste Algemeen Directeur van UNICEF, werd de eerste Goodwill Ambassadeur ooit, niet alleen van UNICEF maar van een humanitaire organisatie. Het engageren van een Goodwill ambassadeur bleek een goede manier om aandacht te vestigen op het werk van UNICEF, maar vooral de rechten van het kind.
Tot vandaag wordt voortdurend onderzoek gedaan naar nieuwe projecten in innovatielaboratoria die door UNICEF worden ondersteund of geleid in samenwerking met partners. De focus ligt op de toegang tot voeding, veilig drinkwater, sanitaire voorzieningen en hygiëne, gezondheid van moeders en pasgeborenen, onderwijs en humanitaire hulp.
Een aantal bleken al heel succesvol.
- Een mengsel van sodium en glucose opgelost in water werd de formule van de befaamde orale rehydratietherapie die miljoenen kinderen gered heeft van uitdroging door diarree.
- Plumpy 'Nut®, een eenvoudige voedingspasta op basis van pindanoten, kon al honderdduizenden kinderen redden van ernstige acute ondervoeding.
- Dankzij School in a Boxes volgen miljoenen kinderen lessen in noodsituaties.
- Drones bezorgen vaccins in moeilijk toegankelijke gebieden en houden de koudeketen in stand.
- U-report wordt door 8 miljoen jongeren gebruikt in 60 landen. Het is een weergaloos communicatiemiddel voor jongeren die over maatschappelijke problemen willen praten of nuttige ervaringen willen uitwisselen met hun gemeenschap.
- Met het EduTrac-systeem verzamelen we in realtime nauwkeurige informatie rond onderwijs: hoeveel kinderen gaan naar school, over de aanwezigheden, inschrijvingspercentages, enz. Door deze gegevens in kaart te brengen kunnen we gepaste oplossingen ontwikkelen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Alle rapporten, studies en onderzoeken die door of in opdracht van UNICEF zijn uitgevoerd, geven een duidelijk beeld van de noden en de oplossingen die hieraan kunnen voldoen.
Datagedreven
Wil je weten waar kinderen naar school gaan, of ze toegang hebben tot schoon water, ... dan heb je data nodig. Zonder data is het niet eenvoudig om bij overheden een punt te maken dat ze moeten investeren in bepaalde voorzieningen. Door middel van big data kunnen we data van verschillende bronnen combineren. Met die data kunnen we dan sneller en gerichter reageren. We kunnen de data ook gebruiken om nood te voorspellen. In Irak zijn veel mensen afhankelijk van landbouw. In het geval van een droogte is de kans op honger een stuk groter. Omdat we dat zien aankomen, kunnen we ook sneller ter plaatse zijn.
Ons UNICEF’s Data & Analytics (D&A) team verzamelt alle mogelijke informatie en data over het welzijn en rechten van het kind op deze aparte data website.
Wat brengt de toekomst
De uitdagingen zijn groot: klimaatverandering, het coronavirus, toenemende verstedelijking, de digitale kloof, ongelijkheden in het onderwijs, enz.
Omdat UNICEF zichzelf steeds heruitvindt, kunnen we ons snel aanpassen aan veranderingen en ontwikkelingen in de samenleving.