Wat is het doel?
De verandering die we binnen de scholen willen bereiken, bestaat in het opzetten van een kinderrechtencultuur: een omgeving die enerzijds de kennis van kinderen over kinderrechten versterkt en anderzijds de uitoefening en toepassing van deze rechten stimuleert door de zelfontwikkeling van kinderen aan te moedigen.
Een kinderrechtencultuur ondersteunt het welzijn en het zelfvertrouwen van leerlingen zodat zij zich volledig kunnen ontplooien. We willen dat leerlingen zich bewust zijn van hun rechten, deze verwezenlijkt zien op school én hier zelf aan kunnen meewerken.
Hoe dit doel bereiken?
Om een kinderrechtenbenadering te integreren, kan je gebruik maken van de methodologie die 'actieonderzoek' heet. Centraal hierbij staat het werken rond een kinderrechtenthema. Deze methodologie bestaat uit het volgen van 3 grote stappen:
Actieonderzoek combineert actie en reflectie en betrekt actief alle onderwijsactoren bij het vinden van praktische oplossingen voor de problemen die zich op scholen voordoen. Dit proces in drie stappen kan zo vaak worden herhaald als je wilt: je kan bepaalde acties herzien of aanpassen om oplossingen te vinden die de rechten van het kind respecteren.
Voor wie?
Deze methodologie kan worden toegepast door elke groep actoren die zich wil engageren om een kinderrechtenbenadering toe te passen. Zo kunnen onder meer de educatieve en pedagogische teams van kleuter-, lagere en secundaire scholen een dergelijk project ondernemen.
Ook in het kader van het hoger onderwijs kan dit actieonderzoek worden gevoerd om studenten bewust te maken van de rechten van het kind.
Het is belangrijk dat dit soort projecten en reflecties zo vroeg mogelijk in de opleiding van toekomstige professionals die in contact komen met kinderen worden opgenomen zodat deze actoren van morgen een kinderrechtenbenadering uitdragen en toepassen.
Wil je nu een kinderrechtenaanpak integreren aan de hand van een actieonderzoek?
Wacht niet langer! Vind in deze methodologische gids de verschillende stappen terug die je in staat stellen dit project uit te voeren. Je kan het hele proces bekijken of hieronder een specifieke stap selecteren waarop je je wilt concentreren.
We willen graag de directies, de pedagogische teams en de kinderen van de deelnemende scholen bedanken:
- Gemeentelijke basisschool Windroos
- Basisschool Emile André
- HOGENT
- Haute école Fransisco Ferrer
én ook de onderzoeksteams van HIVA en INAS bedanken voor het fantastische werk!
Dit project werd mogelijk gemaakt door het Enabel, het Belgisch ontwikkelingsagentschap.