Vandaag gaan niet alle kinderen naar school. Dit komt door verschillende factoren, waarbij armoede een van de grootste obstakels is. Kinderen die te maken hebben met politieke instabiliteit, conflicten, geweld of natuurrampen lopen een groter risico om van onderwijs verstoken te blijven – net als kinderen met een handicap of etnische minderheden. Daarnaast kampen sommige scholen met een gebrek aan goed opgeleide leerkrachten, onvoldoende leermiddelen en slechte infrastructuur. Dit kan het leren voor veel kinderen moeilijk maken.
Veilige leerruimtes
Een van de effectieve methodes die UNICEF inzet, is het opzetten van informele scholen in conflictgebieden en vluchtelingenkampen. Dit biedt kinderen, zoals Delphine, maar ook tal van andere kinderen in de wereld, de mogelijkheid om onderwijs te blijven volgen. Informele scholen fungeren als veilige havens waar kinderen kunnen leren en groeien, ondanks de chaos om hen heen. In gebieden die door oorlog en geweld zijn verwoest, biedt onderwijs structuur en routine, maar beschermt het kinderen ook tegen de gevaren van kinderarbeid, mensenhandel en rekrutering door gewapende groepen. Het geeft kinderen de kans om hun potentieel te ontwikkelen, hun dromen te realiseren en vooral kind te zijn.
Onderwijs voor meisjes
Naast veilige en informele scholen investeert UNICEF ook in onderwijs voor meisjes. Dit door samen te werken met gemeenschappen, regeringen en partners om belemmeringen voor onderwijs voor meisjes weg te nemen en gendergelijkheid in onderwijs te bevorderen. Onderwijssystemen met gelijke kansen voor meisjes en jongens kunnen bijdragen aan een vermindering van gendergerelateerd geweld op school en schadelijke praktijken, waaronder kindhuwelijken en vrouwelijke verminking.
Meisjes die naar school kunnen gaan, leiden een gezonder en productiever leven. Ze verdienen een hoger inkomen, nemen deel aan de beslissingen die hen het meest aangaan en bouwen aan een betere toekomst voor zichzelf en hun gezin.
In Afghanistan is de situatie de afgelopen jaren nog zorgwekkender geworden, vooral nu het land opnieuw meisjes verbiedt om naar de middelbare school te gaan. Deze systematische uitsluiting is een schending van hun rechten, leidt tot minder kansen en heeft een grote impact op hun mentale gezondheid.
In totaal gaan meer dan 119 miljoen meisjes vandaag niet naar school, waaronder 34 miljoen kinderen in de basisschooleeftijd.
School biedt veel meer dan alleen onderwijs
Kinderen zijn de toekomst, en het is essentieel dat zij niet alleen kennis opdoen, maar ook belangrijke vaardigheden leren die hen voorbereiden op het leven. UNICEF zet zich in om kinderen te voorzien van de tools die ze nodig hebben opdat zij hun volle potentieel kunnen bereiken.
Ook in Vlaanderen blijkt de sociale context van opgroeiende kinderen een grote invloed te hebben op hun schoolprestaties. Dit blijkt uit de PISA-onderzoeken (Programme for International Student Assessment) van de laatste jaren en ons eigen What do you think-rapport, getiteld ‘Gelijke kansen op school. Dat denken ze ervan’ (2013), waarin meer dan 1000 kinderen en jongeren uit kwetsbare situaties werden ondervraagd. Het rapport toont aan hoe schoolgang kan leiden tot kwetsing en uitsluiting, zelfs al vanaf de kleuterschool.
UNICEF helpt kinderen overal ter wereld om hun potentieel te realiseren en een betere toekomst op te bouwen. Met verschillende partners, regeringen en overheden zetten we ons onvermoeibaar in om onderwijs voor ieder kind te kunnen garanderen.
-
PISA-onderzoeken
-
‘What do you think’ -rapport: Gelijke kansen op school. Dat denken ze ervan (2013)