NEW YORK / BRUSSEL, 5 oktober 2021 - Kinderen en jongeren kunnen de impact van COVID-19 op hun geestelijke gezondheid en welzijn nog vele jaren voelen, waarschuwt UNICEF vandaag in zijn jaarlijks rapport.
Volgens The State of the World's Children 2021; On My Mind: promoting, protecting and caring for children’s mental health – het meest volledige verslag van UNICEF over de geestelijke gezondheid van kinderen, adolescenten en verzorgers in de 21e eeuw – leden kinderen en jongeren zelfs vóór COVID-19 onder geestelijke gezondheidsproblemen en werd er weinig gedaan om hen te helpen.
Volgens schattingen tonen de laatste cijfers (UNICEF) dat wereldwijd meer dan één op zeven adolescenten tussen 10 en 19 jaar met een gediagnosticeerde psychische stoornis (16,3% in België) leven. Elk jaar sterven bijna 46.000 adolescenten door zelfdoding, een van de top vijf doodsoorzaken voor hun leeftijdsgroep. Intussen blijft er een grote kloof bestaan tussen de behoefte aan en de beschikbare financiële middelen voor geestelijke gezondheidszorg. Uit het rapport blijkt dat wereldwijd ongeveer 2% van de overheidsbegrotingen voor gezondheidszorg aan uitgaven voor geestelijke gezondheid wordt besteed.
De pandemie heeft inderdaad haar tol geëist. Volgens de voorlopige bevindingen van een internationale enquête bij kinderen en volwassenen in 21 landen, uitgevoerd door UNICEF en Gallup – waarvan The State of the World's Children 2021 een eerste beeld geeft – zegt gemiddeld 1 op 5 van de ondervraagde jongeren tussen 15 en 24 jaar zich vaak depressief te voelen of weinig interesse te hebben om dingen te doen.
Nu COVID-19 zijn derde jaar ingaat, blijft de impact op de geestelijke gezondheid en het welzijn van kinderen en jongeren groot. Volgens de recentste gegevens van UNICEF is wereldwijd minstens 1 op 7 kinderen rechtstreeks getroffen door lockdowns, terwijl meer dan 1,6 miljard kinderen op de ene of andere manier onderwijs hebben gemist.
Door de verstoring van routines, onderwijs en recreatie, maar ook door de bezorgdheid over het gezinsinkomen en de gezondheid, voelen veel jongeren zich bang, boos en bezorgd over hun toekomst. Zo bleek uit een online enquête die begin 2020 in China werd gehouden en die in The State of the World's Children wordt geciteerd, dat ongeveer een derde van de respondenten aangaf zich bang of angstig te voelen.
Gediagnosticeerde psychische stoornissen, waaronder ADHD, angststoornissen, autisme, bipolaire stoornissen, gedragsstoornissen, depressies, eetstoornissen, verstandelijke handicaps en schizofrenie kunnen de gezondheid, het onderwijs, de levensresultaten en de verdiencapaciteit van kinderen en jongeren aanzienlijk schaden.
De impact op het leven van de kinderen is niet te overzien, maar uit een nieuwe analyse van de London School of Economics blijkt dat het economische verlies als gevolg van geestelijke stoornissen die tot invaliditeit of overlijden onder jongeren leiden, op bijna 390 miljard dollar per jaar wordt geraamd.
Het verslag merkt op dat een combinatie van genetische factoren, ervaring en omgevingsfactoren vanaf de prilste jeugd, met inbegrip van opvoeding, onderwijs, kwaliteit van de relaties, blootstelling aan geweld of misbruik, discriminatie, armoede, humanitaire en gezondheidscrisissen zoals COVID-19, haar stempel drukt op de geestelijke gezondheid van kinderen en ze hun leven lang beïnvloedt.
Beschermende factoren zoals liefdevolle verzorgers, een veilige schoolomgeving en positieve relaties met leeftijdsgenoten kunnen het risico op psychische stoornissen verminderen, maar het rapport waarschuwt dat belangrijke obstakels, waaronder stigmatisering en een gebrek aan financiering, te veel kinderen verhinderen een goede geestelijke gezondheid te ervaren of toegang te krijgen tot de steun die ze nodig hebben.
The State of the World's Children 2021 roept de regeringen en partners uit de openbare en de particuliere sector op om zich in te zetten, te communiceren en actie te ondernemen om de geestelijke gezondheid van alle kinderen, adolescenten en verzorgers te bevorderen, mensen die hulp nodig hebben te beschermen, en zorg te dragen voor de meest kwetsbaren, onder meer door:
- Dringend te investeren in de geestelijke gezondheid van kinderen en adolescenten in alle sectoren, niet alleen in de gezondheidszorg, om een aanpak van preventie, promotie en zorg voor de gehele samenleving te bevorderen.
- Empirisch onderbouwde maatregelen in de sectoren gezondheid, onderwijs en sociale bescherming te integreren en op te schalen, met inbegrip van opvoedingsprogramma's die een responsieve, helpende zorg bevorderen en de geestelijke gezondheid van ouders en verzorgers ondersteunen; en ervoor te zorgen dat de scholen de geestelijke gezondheid ondersteunen met kwaliteitsdiensten en positieve relaties.
- De stilte rond geestesziekten te doorbreken, door de stigmatisering aan te pakken, een beter begrip van de geestelijke gezondheid te bevorderen en de ervaringen van kinderen en jongeren ernstig te nemen.
De schattingen over doodsoorzaken onder adolescenten zijn gebaseerd op gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 2019 Global Health Estimates. De schattingen over de prevalentie van gediagnosticeerde psychische stoornissen zijn gebaseerd op de 2019 Global Burden of Disease Study van het Institute of Health Metrics and Evaluation (IHME).
De bevindingen van de enquête over gevoelens van depressie of een gebrek aan interesse om dingen te doen, maken deel uit van een groter onderzoek dat UNICEF en Gallup samen hebben uitgevoerd om de kloof tussen de generaties beter te begrijpen. Het Changing Childhood Project ondervroeg ongeveer 20.000 mensen telefonisch in 21 landen. Alle steekproeven zijn op kansberekening gebaseerd en nationaal representatief voor twee verschillende populaties in elk land: mensen tussen 15 en 24 jaar en mensen van 40 jaar en ouder.
Het dekkingsgebied is het volledige land, met inbegrip van plattelandsgebieden, en het steekproefkader vertegenwoordigt de gehele burgerbevolking, niet-geïnstitutionaliseerd, binnen elk leeftijdscohort met toegang tot een telefoon. De volledige bevindingen van het project zullen in november door UNICEF worden gepubliceerd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Helen Wylie, UNICEF New York, Tel.: +1 917 244 2215, hwylie@unicef.org