Net zoals andere landen in de Hoorn van Afrika, wordt Somalië al vier jaar geteisterd door aanhoudende droogte. Waterputten drogen op, oogsten mislukken en het vee sterft. Meer dan een miljoen mensen zijn gevlucht naar de steden. Ze wonen er in vluchtelingenkampen en zijn afhankelijk van humanitaire hulp.
Voor de kinderen betekent dit vaak dat ze niet langer naar school kunnen gaan. Naar schatting meer dan 3 miljoen kinderen zitten niet op de schoolbanken in Somalië. Dit was al het geval voor de COVID-19-pandemie. De aanhoudende droogte heeft de onderwijscrisis alleen nog erger gemaakt.
Voor UNICEF is het een prioriteit om kinderen die door droogte en conflict ontheemd zijn geraakt de kans te geven hun onderwijs weer op te pikken.
Een van de scholen die UNICEF steunt is de Mustaqbal Integrated Primary School in Baidoa in het zuidwesten van het land. Omdat de impact van de droogte steeds erger wordt, zijn veel gezinnen naar hier gekomen op zoek naar humanitaire hulp. De school is gelegen naast een informeel kamp waar mensen wonen die hun woonplaats zijn ontvlucht.
UNICEF zet er zich in om tegemoet te komen aan de dringende nood aan onderwijs van het toenemende aantal kinderen. Om ervoor te zorgen dat alle kinderen naar school kunnen gaan, geven we opleidingen aan leerkrachten, leveren we meubilair en lesmateriaal en geven we financiële ondersteuning aan de leerkrachten.
Elke dag komen er nieuwe kinderen naar de school. Het is immers de enige plaats in het vluchtelingenkamp waar ze terecht kunnen voor onderwijs. Er worden nu ook lessen gegeven in het magazijn om het toenemende aantal kinderen dat elke dag aankomt, op te vangen.
Bij gebrek aan plaats in de klaslokalen, wachten leerlingen in de gangen geduldig op hun beurt om de klas binnen te gaan en les te volgen.
"We hebben op dit moment al meer dan 1.500 leerlingen, en elke dag komen er 3 tot 5 nieuwe kinderen bij. Dit zijn kinderen die in de afgelopen week zijn aangekomen. Hoewel we geen plaats hebben, kunnen we ze niet wegsturen. Daarom gaan we in ploegen lesgeven," vertelt Habiba Ibrahim Aden, directeur en een van de oprichters van de basisschool. De school werd iets meer dan zeven jaar geleden opgericht.
Door de toestroom van zoveel kinderen moet de school innovatieve methoden toepassen om alle leerlingen les te geven. Zo zijn er in de eerste klas zeven verschillende afdelingen voor de eerste klas, telkens aangepast aan het niveau van de kinderen. De vele kinderen hebben immers verschillende leerbehoeften. Sommigen hebben al een basiskennis en kunnen een gevorderd niveau aan, terwijl er velen zijn die nog maar enkele weken geleden zijn aangekomen en het alfabet aan het leren zijn.
Maar de school is meer dan een plek waar de kinderen leren. Ze maken er ook vrienden, kunnen er spelen en de ontberingen vergeten die zij en hun familie hebben moeten doorstaan door de droogte en het conflict.
Samen met het Wereldvoedselprogramma (WFP) zetten we ook in op voeding op school om ervoor te zorgen dat kinderen een voedzame maaltijd krijgen. Kinderen die ’s ochtends naar school gaan krijgen ontbijt en lunch. Voor leerlingen die in de namiddag naar school gaan is er een lunch voorzien.
Als de bel gaat om 10.00 uur, stromen de kinderen de klas uit en gaan ze naar de keuken voor het ontbijt. Vandaag krijgen ze allemaal een kop heerlijke pap. Dankzij het schoolmaaltijdprogramma gaan meer kinderen uit het kamp naar school. Bovendien kunnen ze zich met een gevulde maag beter concentreren op de les.
Ali Idow Abukar, adjunct-directeur en ook coördinator van het schoolmaaltijdprogramma, houdt toezicht op de verdeling van de kopjes pap voor het ontbijt.
"Ik kom elke dag om 7.30 uur naar de school en houd toezicht op de bevoorrading, het koken en de verdeling van de maaltijden voor de kinderen," zegt hij. Ali zorgt ervoor dat iedere leerling een maaltijd krijgt.
Ali en Osman drinken glunderend de beker pap die ze kregen. Ze vinden het heel fijn om een ontbijt te krijgen op school voor ze aan de lessen beginnen.
“We komen graag naar school en vinden het heel leuk om te leren,” zeggen ze.
Habiba Ibrahim Aden, tweede van rechts, is directeur van de Mustaqbal basisschool. Ze vertelt: "Als de kinderen goed hebben gegeten, blijven ze ook graag in de klas om te leren," zegt ze.
Habiba is een inspiratie en een rolmodel voor de leerlingen, vooral voor de meisjes. Ze neemt actief deel aan het schoolleven, zoals aan het ontbijt hier op de foto. Ze is ook uiterst gemotiveerd om alle kinderen een kans te geven: voor iedere kind dat naar school wil komen zoekt ze een plek op de schoolbanken.