Een kinderrechtenkader biedt een antwoord op diverse uitdagingen in de dagelijkse onderwijspraktijk: pesten, diversiteit, gelijke kansen, armoede … Dit gebeurt door de leerlingen niet enkel te onderwijzen OVER kinderrechten, maar DOOR eveneens zelf een kinderrechtenaanpak toe te passen zodat leerlingen VOOR hun rechten en die van anderen kunnen opkomen.
De vertaling van een kinderrechtenaanpak naar de onderwijspraktijk
Een kinderrechtenaanpak biedt een antwoord op diverse uitdagingen in de dagelijkse onderwijspraktijk: pesten, diversiteit, gelijke kansen, armoede … Dit gebeurt door de leerlingen niet enkel te onderwijzen OVER kinderrechten, maar DOOR eveneens zelf kinderrechten toe te passen zodat leerlingen VOOR hun rechten en die van anderen kunnen opkomen.
- Leren OVER kinderrechten: opdat kinderrechten in de praktijk zouden worden nageleefd, is het noodzakelijk dat iedereen de kinderrechten kent, weet wat ze betekenen en ze kan toepassen.
- Leren DOOR kinderrechten: door kinderrechten te verwerken in de manier van lesgeven, verrijkt de schoolomgeving zich op verschillende vlakken (bv. participatie, identiteitsvorming, gezondheid, veiligheid,...). Rechten worden gebruikt als een organiserend principe om de leeromgeving te transformeren.
- Leren VOOR kinderrechten: leren voor de werkelijke toepassing van de rechten in de maatschappij actie ondernemen om rechten te realiseren.
Positieve effecten voor de leerling
- Leerlingen die hun rechten kennen zijn meer geëngageerd en solidair. Deze vaardigheden dragen bij tot hun zelfvertrouwen en moedigen hen aan hun ideeën te verwezenlijken.
- Leerlingen begrijpen dat ze dezelfde rechten delen met alle kinderen wereldwijd en dat er nog een lange weg af te leggen is vooraleer alle rechten van ieder kind gerespecteerd zullen worden, ook hier.
- Leerlingen zullen een meer respectvolle houding aannemen tegenover zichzelf en tegenover anderen.
- Kinderrechten- en ontwikkelingseducatie verhoogt de kans dat leerlingen actieve en verantwoordelijke burgers worden.
Positieve effecten voor de (toekomstige) leerkracht
- Kinderrechteneducatie sluit perfect aan bij de (leergebiedoverschrijdende) eindtermen in het lager onderwijs en eindtermen als burgerschapscompetenties en duurzaamheid in het secundair onderwijs.
- Door kinderrechten in de klaspraktijk op te nemen, werk je een gunstig klimaat voor ontwikkeling in de hand. Het bevordert de onderlinge relaties tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Bovendien neemt asociaal gedrag hierdoor af.
- De link met kinderrechten geeft een toegevoegde waarde aan bestaande initiatieven en levert extra leerwinst op. Leerkrachten kunnen er zowel vakgebonden als vakoverschrijdend rond werken.